
 

Katedra asijských studií | Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci 

Třída svobody 26 | 779 00 Olomouc 

www.kas.upol.cz 

Posudek bakalářské diplomové práce 
Autor:  Barbora Malá 

Titul: Interpretace Severní Koreje elektronickými periodiky China Daily a People´s Daily 

Vedoucí práce: Martin Lavička 

 

 

Hodnotící kritéria: Známka: 

Stanovení cílů práce a jejich dosažení D 

Diplomantka si za cíl své bakalářské diplomové práce stanovila ověření hypotézy, že vyobrazení tématu 

Severní Koreje ve dvou vybraných čínských denících se týká výhradně jaderného programu a 

severokorejského vůdce Kim Čong-una. I přes velmi rozporuplný dojem z práce jako celku, nelze upřít 

snahu studentky tohoto cíle dosáhnout, rovněž tak i práci, kterou si dala s rešerší vybraných čínských 

deníků. 

Struktura, metodologie, argumentace a interpretace D-E 

Práce má akceptovatelnou strukturu, ale některé části jsou zařazeny poměrně náhodně – podkapitola o 

severokorejských novinách je zcela mimo téma práce. V práci se často opakují tytéž informace. Autorka 

se navíc často dopouští generalizací a svá tvrzení neopírá o relevantní zdroje. Dovídáme se, že ČLR a 

KLDR jsou si kulturně blízké, protože korejština využívala čínské znaky, nebo proto, že jak Čína, tak i 

Korea čelily v rámci japonské okupace diskriminaci… (s. 4); „Čína poskytovala KLDR poměrně velkou 

sumu peněz … Díky tomu na tom byla Severní Korea v rámci rozvoje velice dobře“ (s. 6). V práci jsou 

rovněž faktické chyby, kdy například diplomantka píše, že sankce uvalené na KLDR vedly k zastavení 

dovozu uhlí z ČLR (s. 9). Rovněž se v práci dozvíme, že historie čínské žurnalistiky se datuje do doby 

dynastie Suej, kdy jako příklad autorka zmiňuje Diamantovou sútru (s. 15). Následně autorka hovoří o 

oblibě novin „Šen Pao“ během dynastie Čching, které ale datuje do druhé poloviny 20. století. Některé 

věty nedávají smysl: „Čínská vláda si je také vědoma toho, že jít v současné době po vzoru 

severokorejského režimu, není pro Čínskou lidovou republiku ta správná cesta“ (s. 11). 

Diplomantka v práci kombinuje více transkripcí čínštiny a s některými termíny poměrně nešťastně 

pracuje, např. „Kuangmingský deník“ - 光明日报 (s. 19).  

Jazyk, stylistika D-E 

Mnohé větné konstrukce jsou krkolomné a volba některých výrazů značně problematická. Jen pro ilustraci: 

„násilí vůči civilistům nebo ženám“ (s. 4); „přijímala severokorejské uprchlíky a děti“ (s. 8); „jiné minerály 

typu Sulfur“ (s. 9); „Jedná se o 1 z nejčtenějších novin Čínské lidové republiky“ (s. 25); „Nejvíce zpráv sčítá 

rok 2020, kdy vyšlo 61 zpráv“ (s. 26). 



Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci 

Křížkovského 511/10 | 771 47 Olomouc 

www.ff.upol.cz 

Odborná literatura, bibliografický aparát D 

Autorka pracuje s dostatečným množstvím zdrojů, práce s nimi je ale velmi problematická. Způsob zápisu 

citací je nestandardní a nesystematický, jelikož kombinuje jak harvardský styl, tak i poznámky pod čarou. 

Navrhované celkové hodnocení D 

 
 
Témata pro obhajobu a doplňující otázky: 

1. Liší se v některých ohledech zprávy, které jste analyzovala, s oficiálními vyjádřeními čínské 
vlády ohledně KLDR? Pokud ano, jak a proč? 
 

 

Datum obhajoby:  

 

Podpis:  


	Posudek bakalářské diplomové práce

